1. Edebiyat bilgisini, yani onun temel yapı ilkelerinin, kurallarının, sunumunun, tarzı, şeklini kullanmam gerekecek. Türkçe dilinin yazım ve imla kurallarına uyma, belli bir düzenleme ile sunma şekillerini kullanacağım. (Sanat bilgisinin edebiyat bölümü)
2. Konumuzu size edebiyat bilgisi temellerinden sunarken sanatın bilgilerini de kullanacağım. Çünkü şu an vereceğim bilgiler halka yönelik olacağı için onların hoşlanacağı ve anlayacağı bir şekilde yani edebiyattan başladım sanatla devam edeceğim. ( Sanat bilgisi)
3. Felsefe Bilgisinin ana konusu olan varlık ve bilgisi (yaşam ve onun bilgisi) dini bilgiden geldiği ve ondan ayırdığımız için bu konuları size sunarken edebiyat ve sanat bilgi yöntemlerini kullanacağım ve dini bilgiler ile karışmamasına, dini bilgilerin ikna etme tarzı ve şekil yöntemine girmemeye ve onunla kesişmemesine dikkat edeceğim. (Dini Bilgiler)
4. Önceki aşamalardan sonra size tekrarlanabilir, döngüsel, deneysel, uzun süre kalıcı, uygulanabilir ve anlatılabilir bilgi olan bilimsel bilgilerden faydalanarak sizlerin mantık çalışma ya da insan zihnin çalışma şekline göre felsefe bilgisini sunmaya çalışacağım. (Bilimsel Bilgi)
5. Tüm bunları yaparken şu an yazdığım teknolojik veya teknik bir ortamdan sizinle iletişim ve sunum yapacağım. (Teknik veya teknoloji bilgisi)
6. Felsefe bilgileri düşünür olarak benden sizler gündelik yaşamda olan halkımızın, bireylerin zihinlerine, düşüncelerine sunacağım. ( Gündelik yaşam bilgisi)
Geldik mi saf Felsefe Bilgisine,
Felsefe Bilgiler önceki tüm bilgileri ana konusu olan "Yaşam" varlık konusunun bilgisi ışığında inceler.
Temel varlık olarak " Yaşam " olgusu ve bilgisi nedir ?
Yaşam olgusunun felsefedeki temel bilgilerini felsefeci temel mercek olarak alır. Ve bu mercekle diğer tüm bilgilere tutar. Bu mercek bilgi ile diğer tüm bilgilerin her yönünün inceler. İşte sizlere bir örnek ile konuyu açacağım.
İnsanlığın merkez bilgisi din bilgisidir.
Fakat günlük yaşamını en çok meşgul eden gündelik yaşam bilgisidir. Teknik bilgi yani teknoloji ve onu kullanım bilgisi ikinci sıraya gelmiştir ve gündelik yaşamın içinde yani modern yaşam içindedir şu an.
Merkez bilgi din olmakla birlikte insanlığın gelişimi ile güneş gibi ışık ve enerji yayması ve kaybetmesi ile her geçen gün enerji ve kütle kaybetmektedir.
Bu bilginin içinden yeni bilgiler çıkmakta ve ona karşı kendi varlıklarının devamı konusunda ısrarcı olmaktadırlar.
Din bilgisinin göz yakıcı ve insan özelliği olan farklı düşünmeyi durdurucu özelliğine karşı elini yüzüne siper etme davranışına girmektedirler.
Dini bilgiye karşı kendini tümden ona bırakmış zihinler güneşin doğuşu ile ona her şart ve koşulda ona doğru ilerlemeye çalışan birer bitki gibidirler. Bitkiler biliyoruz ki oldukları yerden yukarı doğru hareket ederler daha fazla güneş ışığına ulaşmak için, onlar için bulundukları yaşama içerisinde mekan değiştirme istekleri yoktur. Onların tohumları mekan değiştirme olanağına sahip olacaktır. fakat onlarında bir seçeneği olacaktır. Bir tohum için bir mekan olacaktır.
Dini bilgi yaşamın temelini, gelişmesini, devamını ve nasıl son bulacağına dair tüm bilgileri ortaya sunmuştur. Bu bilgiyi alan ve kabul eden yaşama ait her şeyin bu bilgide olduğunu ve bu bilgiler merceğinden yeni bilgilere ulaşılacağını savunmaktadırlar.
Edebiyat ve sanat önce bu bilginin içinden gündelik yaşama hizmet etmiştir. Fakat günümüzde kendi özerk kişiliğine ulaştığı ve bu yönde devam ettiği söylenebilir.
Felsefe bu bilgiden ayrılmış ve insanın temel özelliği olan akıl ve düşünme yolu ile yaşama ait tüm bilgileri değerlendirmek için kendince düşünme ve fikir geliştirme merceği geliştirmiş, geliştirdiği ilke, kurallar merceğinden yaşama ve bilgiye bakarak yeni bilgilere ilerleyeceğini savunmaktadır.
Bilim ise teori ve tez ileri sürmesi, soru sorması ve cevap aramasından eyleme geçişte felsefeden ayrılmış ve bilgilerin doğrulunu ölçmek ve ortaya çıkarmak için belli ilke ve kurallar ile düzenli bir eyleme, çalışmaya geçmiştir. Bu çalışmaların sonucunu da almış ve hala almaktadır.
Felsefe ana konusu " Yaşam " varlığı ve bilgisine sürekli dönüş yapar. Diğer tüm bilgileri tekrar tekrar inceler, insan, toplum, doğa, evren ve tanrı kavramlarının yaşam olgusuna göre değişik durumlarını araştırır ve diğer bilgiler ile de karşılaştırır.
Dini bilgi yaşamın merkez bilgisi iken felsefe bilgilerin merkez bilgisi olmaya adaydır.
Felsefe yaşamın temel bilgisi olmaya aday olamaz.
Felsefe yaşam karşısında insanın nerede olduğunu onun gerçek konumunu, şeklini, duruşunu araştırır.
Felsefe varlığa yani yaşama, insanın varlık penceresinden bakar.
Sonsuz ve ebedi bilgiye ulaşma amacında değildir.
Çağımızın, gündelik yaşamın işleyişindeki önemli olguları diğer bilgiler yardımı ile de ortaya çıkarmak ve sunmak amacındadır.
Felsefe zamana göre değişim göstermesi onun insan ve onun yaşamının devamı süresinde olduğunun, ortaya koyduğu fikir ve düşüncelerin bilgilerin gündelik yaşamla testine tabi olması gerektiğinin göstergesidir.
Felsefe sadece kendi döneminin zihinlerine tespit, saptama ve araştırmalar ile bilgi ortaya koymaz, aynı zamanda gelecekteki zihinlerinde yaşam ve bilgisi konusunda insanın durumu hakkında fikirlerin devamı için kalındığı yerden ilerlemesine teşvik eder. Biriken bilgi, eklenilen bilgi şeklinde.
Biriken bilgi ve eklenilen bilgi yaşamın merkez bilgisi olan din bilgisi dışında her türlü bilgide devam eden bir süreçtir.
Dini bir bilgi insanlığın gelişim sürecinde yaşama ait büyük bir tez bilgidir.
Diğer bilgiler hep birlikte onun antitezi konumundadırlar. Buradaki antitezin özelliği tek taraflı değildir.
Bütün bilgiler birbirinden bilgi alırlar ve sürekli bir döngü içine girerler insan zihninde.
Gündelik yaşama girmiş yeni bilgiler insan özgürlüğü ve yaşama isteğini, amacını arttırması yönünde olursa sürekliliğe katılır.
Gündelik yaşama katılan ve orada kalıcı olarak yerleşen her bilgi önceki tüm bilgilerin tekrar düşünülmesini ve değerlendirilmesini gerekli kılar.
Bunu tüm bilgiler kendi gelişimi açısından yaparken felsefe kendi ana konusundan başka diğer bilgiler içinde yapar. Felsefenin kendinde bunu hak olarak görmesi temel insan özelliği olan akılcı, rasyonel düşünme tarzındandır. Doğru, gerçek ve etik olarak tüm bilgileri değerlendirir ve tekrar gözden geçirir.
Bu yönden felsefe bilgisi merkez bilgidir.
Yaşamın merkez bilgisi dinden ve onun hazır ortaya konulmuş kavramlarından farklı olarak yaşam hakkında edindiği tüm bilgilerin gelişmesi, artması ve yayılması günün şart ve koşullarına göre kişiler, gruplar ve akımlar olarak çaba harcar.
Günümüzde din bilgisi, yaşamın ve evrenin başlangıcı ile sonu konusundaki bilgileri ile tarihsel güçlü ve merkezi konumunu korumaktadır.
Gündelik yaşamın içinde ise teknoloji veya teknik kullanım bilgisi, ekonomi bilgisi, etik bilgisi (dini ve felsefe bilgileri beraber ilerlemektedir.)
Günlük yaşamdaki etik bilgileri, ahlak, kanun, yasa, devlet ve politika ilke ve şartları yönünden felsefe bilgisinin, uygulanma şekilleri, biçimleri, arketip ereği, amaçları bakımından dini bilginin etkisinde bulunmaktadır.
Bilimsel bilgiler, gündelik yaşamına modern yaşama tarzın oluşması yönünden büyük bir etki oluşturmuşlardır. İnsanın, yaşam konusunda gücünü ve etkinliğini arttırmıştır. Önce doğanın sessiz ve uzun canlılığın kendi içindeki diyalektik sert yapısından çıkarmış ve doğanın bir öğesi haline getirmesine önce teknik ile ve sonra tekniğin bilgisi ve gelişmesi yönüyle de bilim bilgisi ile bunu başarmıştır. Bilimsel bilginin ortaya çıkışı aslında biriken insanlık teknik bilgisinin hızlanmasını temsil etmektedir.
Günümüzde teknik kendisini teknoloji olarak devasa olarak bilimin sayesinde göstermektedir.
İnsanın yaşam olgusunda doğanın önemli bir öge olmasında büyük bir pay sahibidir teknoloji.
Teknolojinin diğer adı ile tekniğinin kaynağına bakacak olursak insan zihnidir felsefe bilgiye göre.
Dini bilgi ise bu olanların önceden planladığını ve sürecin devam ettiği hali ile yaşamın başlangıç ile sonu arasında bir süreci olduğunu insanın yaşam olgusunda bir öge değil baş unsur olduğu bilgisindedir.
Felsefe için insan "yaşamın" bir önemli unsuru ve faktörü fikrini taşırken. Dini bilgi insanın yaşamın onun için oluştuğu ve onun varlık nedenidir bilgisindedir.
Felsefe "insan yaşam içindir" der iken dini bilgi " Yaşam insan için vardır " kadim bilgisindedir.
Teknik bilgiyi bilimsel bilginin içinde ve birlikte ele alırsak, bilimsel bilgi de insanın yaşam içinde nasıl varlığını arttırırız ve onu nasıl sürekli kılarız soruların izinden gitmektedir.
Edebiyat ve sanat bilgileri ise insan yani birey ve toplumun gündelik yaşam içerisinde nasıl mutlu ederiz, nasıl bilgilendiririz, nasıl eğlendirebiliriz, nasıl eğitebiliriz soruları ile ve bunu yapan kişiler kendi oluşturduğum felsefemi (bilgelik) gündelik yaşama nasıl sunabilirim gibi edebi ve sanatsal çalışmalar ile eyleme geçmektedirler.
Bütün bilgiler gündelik bilgide buluşmaktadırlar.
Günlük yaşam bütün bilgilerin arenası, meydanı, merkezi durumundadır.
Ve böylelikle geldik gündem konularına, bu tüm bilgilerden hangilerinin öne çıktığı veya geride kaldığı konusuna.
Bu konu ise ayrı ve uzun konudur. Bu konuya da ileride değineceğiz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder