Türkiye Küreselleşirken

Türkiye Küreselleşirken
Ülkemizde, kitlelerin aynı sözlerin söyleyene göre farklılaşmasını görüyoruz.

27 Nisan 2020 Pazartesi

İnternet Ekonomisi

Tüketiciler ihtiyacını duydukları ürün ve hizmetleri internetten aradıklarında bir çok seçenekle karşılaşmaktadırlar.

Milyonlarca tüketici istiyor, onlara cevap veren üreticilerin üretimlerini bir merkezden satan şirketler bu istekleri yerine getiriyorlar.

Bölgesel satış yapan ticari işletmeler belli bir seviyeye kadar büyüme olanağına sahipken küresel satış yapan şirketler devasa büyüklüğe ulaşmaktadırlar.

Küresel satış şirketlerin teslimat hızını arttırma planları müşteri isteğinden gelmektedir. Tüketiciler hemen istiyorlar. Günlük hatta saatlik istekler bu şirketlerin hızlı teslimat rekabetini arttırmaktadır. Hızlı teslimat rekabeti küresel pazarına hizmet amacını taşıyor. Hizmetin ana noktası üretime dayalıdır. Üretim arka planda çalışırken, öne aracı küresel satıcılar çıkmaktadır. Üreticiler daha iyi ürünü daha ekonomik olarak küresel satıcılara teslim rekabetindeler. Küresel satış firmalarının vitrin sitelerinde her şey bulunmaktadır. Satış sitelerini devasa yapan tüketicilerdir. Bizleri sizler var ettiniz dercesine her istediğinizi hızla ve sağlam olarak iletme çabasındalar. Doğuda uygun fiyat ve yavaş temsilcisi Aliexpress, batıda imaj(marka) ve hız temsilcisi Amazon rekabet halinde iki küresel şirketler görünür durumdadır. Uygun fiyat mı yoksa imaj mı ? Ürünün hızla gelmesini mi istersiniz yoksa olabilir zamanda mı ? Her iki tarzında müşterisi ve tüketicisi bulunmaktadır şüphesiz.

Bölgesel paranın küresel çıkışına tanık oluyoruz. Ticaret küresel olarak zirvesini belirlemeye çalışmakta. İnternet ekonomisi gelişimini küresel kovid-19 sonrası hızını arttıracağa benziyor.

İşçilerin haklarını almaları gerçekleşti. Ama şimdi de robot ve enerji teknolojisi işçi çalışmasını engellemektedir.

Şimdi sıra tüketici haklarında gelen mal bozuksa geldiği hızda gidebilecek mi ? Kusurlu malın iadesi ve yeniden kusursuzu gönderme süresi ne olacak ?  Tüketicinin var ettiği ve yükselmesini sağladığı devasa şirketlerin artı değeri topluma haliyle bireye (tüketici) dönecek mi ?

Tüm bu haklar ve var ettiğiniz şirketleri doğru, iyi ve güzel için denetleyerek teşvik veya ceza verme adına dünyanın tüm tüketicileri birleşin. Çevre ve canlıya zarar vererek üretilen her ürüne onu satın almayarak tepki verin ta ki kötü üretim şeklinden vazgeçinceye kadar.Zenginliği oluşturan onu denetleyebilmelidir de. Çevreye, toplumlara, bireylere etkileri neler olacaktır. Küresel üretim ve satış rekabetlerinin yansımalarının sınırları ne olacaktır. Sınırsız üretim ve tüketimin, ne tanımı ne de mantıksal yanı bulunmamaktadır.

Nesnelerin interneti projesinde bir takım sorunlar bulunmaktadır. Kişiye özel ekonomik modeli teşvik etmesi genel ekonomi modelinin askıya alınmasına neden olabilmektedir. Üretici adeta tüketicisini özelleştirip belli sayıda tüketiciyi hedef kitlesi sayarak sadece onların hizmetinde bulunmayı talep ettiği gibi izlenim uyandırmaktadır. Her alanda seçkincilik üretimine geçme hedefi toplumun kendi içindeki sağlıklı ilişkilerine olumsuz etki etmesini nasıl önleyebilir.

Alış veriş sitelerine bakıldığında sanki her sayfa karun hazinelerine doğru açılan bir kapı gibidir.

Rengarenk, ışıl ışıl, pırıl pırıl ürünler ve hizmetler tüm sayfaları kaplamış olup, tüketici sanki firavunun hazinelerine bakarcasına sayfalar arasında gezinmektedir.

Önce AVM lerde şık raflarda ürünler sıralanmış halde iken şimdi internet sitelerindeki sayfalarda tüketicileri büyüleyip, çağırır gibi " al beni " dercesine tüketim arzumuza sesleniyorlar.

" O buraya gelecek " sloganı adeta alladdinin sihirli lambasından çıkan cine birinci dileği emretmek, sihirli değnekli bir periden gelmesi gereken ürüne doğru bir tık hareketi yapması istenmektedir.

Yüzyıl önce yaşamakta olan bir tüketiciye " Parmağımla sihirli bir tuşa basınca, hemen istediğim ürün ayağıma gelecek" dense gözleri açılır, " Bu büyü, sihir nasıl olacak" diye sorardı.

İnsanlık olarak önce hayal ediyoruz, sonra bu hayaller gelecek nesillerde gerçekleşiyor. İnsanlık tarihinin ilerleme sürecinde olduğunu görüyoruz.

Ne konusunda ilerliyoruz.

Hayallerimiz (idealarımız, ideallerimiz) konusunda.

Neden hayallerimiz gerçekleşiyor ?

 Biz insanların asıl amaç veya amaçlarımıza ilerler iken, hayallerimizin gerçekleşmesi sanki ikramiye gibi değerlendirmek gerekmektedir belki de.

Tüm hayallerimizin gerçekletiğini görüyoruz, bu zamana gelen nesiller boyunca. Kurulan hayallerin şekilleri değişirken, ana konusu değişmiyor.

Masallardaki siğirli değnek, internet oluyor. Alladdinin sihirli lambasından gelenle belirlenen üç büyük dileğimiz için ömür harcarken, o arada bir çok küçük dileklerimizi gerçekleştiriyoruz.

İnternette görüp de hoşlandığımız her ürün hafızamızın yapılacaklar bölümüne alınacaklar olarak haksızca işgal edip biz farkında olmadan kayıt edilip, ilerideki zamanda " ben ne yapacaktım" sorusu " ne alacaktım" sorusunu sormanıza neden olacak kadar zihninizi meşgul edebilmektedir.

Beynimiz "ne alacaktım" değil " ne yapacaktım " sorusunu hafızasında oluşturmuştur tarih boyunca. " Ne alacaktım" sorusu yavaşça ve sessizce " ne yapacaktım" sorusunu taşıyan hafıza hücrelerini ele geçirmeye başlayabilir. Bu durum bizleri mutsuz edebilir. Çünkü " Ne yapacaktım" sorusu günlük ve yapılabilir özellikte olup " ne alacaktım " sorusu ise biriken, günlük olmayan ve  kolay alınamayan ürünlerin cevaplarının sorusudur.

Bilinçli tüketiciler olarak internet ekonomisinin bize sunduğu cennette olduğumuz hissine karşı bir çok pratik ilkeler geliştirmek zorundayız.

Bir kaç örnek:

1.Neye ihtiyacın olduğunu belirleyerek büyüleyici sitelere bakmak gerekmektedir. Bakarken de ihtiyaç listenizi unutmamak.
2. Bir tüketicinin aynı üründen çok sayıda alma keyfini üç adetle sınırlamalı. Ayakkabı örneğin.
 a) Kendi istediği için.
  b) Sevdiği kişi veya kişiler istediği için. c) Ortam ve zamana göre kullanmak için.
3. Aynı veya ikame ürünler tercihinde yerel, bölgesel ve ülkesel alışverişlere öncelik vermek. "Yerli malı herkes onu kullanmalı."

Daha bir çok ilkeler geliştirmeye başlasak iyi olur, yoksa evimiz niye aldığımızı bilmediğimiz ürünlerle dolup taşabilir, borçlarımızın da neden arttığını anlamadan.

Bilinçli tüketici eğitim olarak verilmeli.

    

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

19 Mayıs Atatürk'ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı

     Ülkemizin kuruluş ve gelişme planları uluslar arası küresel gelişmiş bir ülke olmak, vatandaşları ile refah ve insanca yaşama idealinde...